Spørsmål:
hei Monica!
Jeg trenger sårt din hjelp!! Jeg vet ikke hvem jeg skal spørre.. Jeg er gravid for første gang,og alt er bare supert..minus sexlivet vårt. Jeg elsker han mer enn noe annet og vi har vert sammen i over 6 år..og før jeg ble gravid + nå når jeg er det så klarer jeg ikke ha sex! Jeg har rett og slett ikke lyst på! Blir ikke tent i det hele tatt!!Jeg blir ikke tent av noe lengre og det er utrolig frustrerende.Vi har hatt mange kvelder der vi har snakket og grått endel pga mitt problem,og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å få det bedre!vi har sex mindre enn 1 gang i uken,og da på en måte tvinger jeg meg selv. Jeg liker det når det er i gang,men nå for tiden er det alltid slik at jeg blir irritert på alt han gjør.Jeg syns alt er ekkelt!Liker ikke ta på hannes...Hva skal jeg gjøre?!Jeg trenger virkelig hjelp og jeg vet ikke hvem andre jeg skal spørre!Virker ikke som om det har noe med at jeg er gravid heller,for det har vert sånn før jeg ble det også.

Svar:
Svar: Kjære deg! Jeg kan trøste deg med at svært mange kvinner vil kjenne seg igjen i det du forteller. Du er på ingen måte unormal! Alle som har levet noen år vet at samliv og sexliv går i bølger.
I svangerskapet er det mange kvinner som helt mister lysten på mannen sin. De kan for eksempel reagere på alle hans lukter, væremåte og som du beskriver blir de irritert på nesten alt han foretar seg. Stakkars menn…….og stakkars kvinner
Når vi blir avvist, kan vi bli helt overivrige,- enda det virker helt motsatt. Menn som avvises tror ofte at kvinnen ikke er glad i han lenger, og menn som tar initiativ til en klem eller et kjærtegn blir ofte oppfattet av kvinner som om de inviterer til sex.
I dyreverden er det nok enklere, men farligere. Etter parring er det slutt på sex. Verken hunnen eller hannen er interessert i mer. Men, for edderkopphannen er det annerledes. Hunnen kan nemlig finne på å spise han opp etter parring. Noen hanner er derfor så lure at de tar med seg en død flue som de serverer edderkopphunnen. Så håper han at ikke hele måltidet er fortært slik at han rekker å komme seg av sted etter at jobben er gjort.
Mitt råd til deg er at du gir deg selv tillatelse til å føle som du gjør. Ikke vent på lysten! Ikke tenk så mye på den heller. Unn deg heller alt annet som kjennes godt.Det er herlig med berøring, deilig med noen gode armer eller bare å ligge inntil mannen du elsker. Og det er kjempeflott at du trivse med sex når du først kommer i gang.
Du sier at det er ditt problem. Er det det?
Ønsker dere alt godt fremover med mange gode samtaler og mye nærhet.
Snakk gjerne med jordmor/legen din om dette. De er heller ikke ukjent med situasjonen.
Hilsen Monica.