Spørsmål:
Hei Jeg er 37 år og har akkurat tatt siste p-pille, nå skal samboeren min og jeg stifte en liten familie. Jeg har brukt pillen kontinuerlig siden jeg var 18 år med ett års pause da jeg var 35. Siden pillen forhindrer eggløsnig, lurer jeg på om mine egg som "står i kø" nå? Isåfall hvis det er riktig, har jeg større tjans at flere enn ett egg i måneden løsner? som således kanskje også øker tjans for å bli gravid flere hakk hver måned hos meg, enn hos en kvinne som har hatt eggløsning i alle de år jeg ikke har hatt?

Svar:
Svar: Det er nok dessverre ikke slik det virker. Vi kvinner har tusenvis av egganlegg som aldri får sjansen til å modnes til egg og” slippes på markedet”( Det vil si ut av eggstokken til befruktning).
Dette styrer hormonene. Det er bl.a. grunnen til at p-piller kan hindre eggløsning. Nå som du ikke bruker prevensjon som forhindrer eggløsning vil dine egganlegg en gang i mnd. få beskjed om å vokse. Vanligvis vil bare et egg bli modent og slippes ut av eggstokken. Hva som er brukt opp av egganlegg eller hva som er igjen er helt uinteressant.( Det er nok av dem og enda mange igjen den dagen kvinner slutter å legge egg og er kommet til menopause)
Har du lyst til å les mer om kvinner som legger egg, befruktning og skapelsen finner du dette i: ”Svangerskapsboken for mor”. Håper det ble forståelig.
Lykke til med alt det spennende som ligger foran dere!
Hilsen Monica.