Spørsmål:
Hei Er så lei av å lese om økt sexslyst når man er gravid... Jeg opplever at orgasmen min er fullstendig forsvunnet, er nå i uke 31 og hadde trodd dette ville bedre seg utover i svangerskapet, men det har ikke skjedd. Dette medfører mindre sexlyst. Føler jeg er alene om dette problemet. Vanligvis pleier det ikke være noe problem for meg å få orgasme, men nå er det ingenting som nytter. Har ellers ingen plager som skulle tilsi dette.

Svar:
Ta det helt med ro. Du er ikke alene om å oppleve endringer under svangerskapet. Nedsatt lyst, fullstendig mangel på lyst, vansker med orgasme partner som lukter vondt, opplevelse av seg selv som ulekker, lite sexy, "fet", hoven nedentil o.s.v. Jeg kunne fylle siden.....................
Vi er heldigvis svært levende individer, ikke maskiner der man trykker på knapper for å oppnå ønsket reaksjon.
Lytter vi til kroppen vår har vi mulighet for ikke å overstrekke oss og kan således holde oss friske. Du er heldig tenker jeg som har det ukomplisert med din seksualitet, og vet at orgasmen kommer tilbake.
Kanskje er dette tiden der dere kan sette fokus på  nærhet og varme. Ligge godt i armkroken og snakke fortrolig sammen. Bli massert og tatt på uten tanke på at det nødvedigvis skal ende i orgasme.
Så hedlig du er, -31 uker og ikke en plage.
Lykke til videre.
Hilsen Monica.