Spørsmål:
Hei Monica. Jeg er gavid i uke 23 og har vel ikke hatt sex mer enn 5 ganger siden jeg ble gravid. Samboeren min har lyst og plages nok av at jeg ikke orker. Elsker han jo over alt på jord og kunne aldri tenke meg noen annen, men jeg klarer ikke bli tent. Klarer ikke tanken på sex i det hele tatt. Hvis vi har det en sjelden gang så er det bare for at jeg har dårlig samvittighet. Deretter gråter jeg i dusjen fordi jeg får en ekkel følelse i kroppen. Kan du gi meg noen tips eller hjeøpe meg for dette sliter på meg og oss som et par.

Svar:
Det er verken unormalt eller alvorlig, og det går over. Det skjer også med menn. Det viktige er at dere snakker om det og rydder av veien evt. tvil om underliggende årsaker. Menn kan ofte tolke avvining på sex som manglende interesse/kjærlighet.
Det er også viktig å være kjærester; ha tid til hverandre, gjøre hyggelige ting sammen, vise hverandre ømhet, vær nær fysisk og psykisk, ligge på armen og småprate o.s.v.
Du sier at du ikke klarer tanken på sex i det hele tatt. Sex eller seksualitet er så mye mer enn samleie. Det kan derfor være viktig å snakke om hvor grensen skal gå for å avklare evt. forventninger slik at dere ikke ødelegger gode stunder.
Kanskje kan det gjøres avtaler der du sier i fra når /eller hvis du er/blir klar og ønsker deg en annen samværsform. Det går også godt an å ha det fint sammen seksuelt uten å ha samleie.
Ønsker dere alt godt. Vær åpne og ærlige mot hverandre, ta vare på hverandre og tenk nytt!
Hilsen Monica.