Spørsmål:
Hei! Legen sier at "normal sex" ikke er skadelig for fosteret. Jeg og kjæresten min har ganske hard og rå sex, i varierte stillinger! Kan dette være farlig? Kjæresten min har en veldig stor og lang penis, kan dette ha noen påvirkning? Er i uke 12(snart 13)

Svar:
Svar: Jeg tror de fleste par kjenner selv hvor grensen går for hva de føler seg komfortable med når det gjelder sex utover ”normalitetsbegrepet” og graviditet. Naturen har heldigvis gitt fosteret gode vilkår. Hun/han ligger godt beskyttet inne i livmorhulen omgitt av fostervann (som også er med på å gi god beskyttelse), men fostertet er også avhengig av å bli tatt godt vare på.
Jeg vil håpe og tro at de par er mer interessert i å ivareta den lille livet som skal vokse seg ”stor og sterk” for å ta fatt på livet utenfor livmorhulen, enn å tilfredsstille egne behov for en periode. Mitt råd blir derfor: tenk nytt, tenk for tre, nyt seksuallivets gleder og hverandre!
Hilsen Monica.