Spørsmål:
Kjære jordmor! Jeg har fått Cerazette som prevensjon men glemte å spørre på 6ukerskontroll når jeg skulle begynne med dem og legen jeg gikk til jobber nå ikke der lenger. jeg hadde et normalt svangerskap og normal fødsel med ingen komplikasjoner. Det er nå gått 4mnd siden fødselen og jeg har ennå ikke fått menstruasjon. Kan jeg bare begynne på minipillen eller bør jeg vente til jeg får menstruasjon? håper du kan hjelpe meg. På forhånd tusen takk =)

Svar:
Det flotte med Cerazette som forøvrig ikke en en mini pille, men en østrogen fri p-pille med like store sikkerhet som p-piller (men med bare 12 times margin for glemt pille), er at du kan bruke den mens du ammer og derfor starte når du vil.
Du bør vite at du ikke er gravid før du starter. Om du ønsker 100% sikkerhet  må du bruke annen prevensjon de første 7 dagene når du starter. Starter du i forbindelse med mens 1. dag er du sikker fra første pille.
Hilsen Monica.