Spørsmål:
Hei! Går nå i min 36. uke og har noen spørsmål ang. prevensjon og sex etter fødselen. Er minipillen trygg å bruke når en ammer? Ønsker ikke å bli gravid igjen på en stund.. Hvor lenge etter fødselen bør en avstå fra samleie?

Svar:
Svar: Når du ammer kan du bruke minipillen. Du må være svært påpasselig med å ta pillen til samme tid hver dag innenfor en tidsramme på 3 timer. Minipillens sikkerhet er som følger: Av 100 kvinner som bruker minipillen et år, blir 1-3 gravide. Det er faktisk samme sikkerhet som fullamming gir første halve året. Fullamming betyr at barnet ikke må få annet enn morsmelk. Barnet må også ammes om natten.
Med hensyn til samleie, er det bare dere to som bestemmer det. (I gamle dager het det 6 uker før og 6 uker etter fødsel, men dette gjelder ikke lenger.) Noen par synes kanskje at renselsen(blødningen etter såret i livmorslimhinnen der morkaken satt) bør være avsluttet, og da går det fort noen uker.
Lykke til med innspurten og tiden etterpå! Hilsen Monica.