Spørsmål:
Heisann. Jeg lurer på om sopp i underlivet kan bli borte av seg selv? Tror jeg har hadd det for noen månder siden, men symptomene er ikke helt de samme. Hadde bare litt kløe og svie etter samleie uten kondom. Hadde dette med utflod og klumper, men bare to/tre ganger. Underlivet mitt brukte og bli hovent etter samleie også. Det ble liksom forstørret, men var borte dagen etter. Vis vi brukte kondom fikk jeg ingenting av dette. Høres det ut son en soppinfeksjon? Kan det være noe annet? Kjæresten min har fått sopp nå, og jeg merker ingenting. Vi ungår samleie nå og håper på at jeg ikke er blitt smittet=) Håper du svarer for dette har jeg lurt på lenge..!

Svar:
Sopp kan bli borte av seg selv, alt avhengig av surheten i miljøet i skjeden. Soppen Candida albicans trives i fuktighet og sukkerholdig miljø.
Når dere bruker kondom deponeres ikke sæd. Dette i seg gjør miljøet i skjedne mindre fuktig og kan også påvirke pH verdien.
Ved å tilføre de melkesyrebakteriene som normalt skal være i skjeden kan ha god effekt mot sopp. Av 32 gravdie som ble behandlet med yoghurt naturell var alle bedre etter to dager, og 28 fortsatt mye bedre etter to mnd.
Er man seksuelt aktiv bør begge behandles med soppdrepende midler samtidig. Mannnes forhud trekkes tilbake og smøres med soppdrepende krem mens kvinnen bruker vahitorier og krem. Dette kjøpes reseptfritt på apotek.
Hilsen Monica.