Spørsmål:
Jeg fødte en gutt for 6 mnd. siden og har ennå ikke fått menstruasjonen igjen. Etter første fødsel fikk jeg den tilbake etter 4 mnd. Hvor lang tid bør man anta det vil ta før menstruasjonen er tilbake i vanlig gjenge?

Svar:
Svar: Det er svært individuelt når mensen kommer tilbake etter en fødsel, og
det har sammenheng med amming. For noen er for eksempel ikke mensen tilbake før
8-12 mnd. Kanskje ammet du ikke lengre enn 4 mnd. første gangen? Eller kanskje
er det ingen forskjell i det hele tatt, bare at mensen ikke har kommet tilbake
denne gangen.
Klarer du å nyte tiden uten mens? Du sparer penger til tampong og bind og kan
bygge opp jernlageret ditt. I forhold til graviditet, kan det være greit å vite
at før første mens kommer, har eggløsning funnet sted, og muligheten for
graviditet er tilstede.
Hilsen Monica