Spørsmål:
Hei. Jeg savner å ha sex med mannen min. Har hatt div plager som mye kynnere, smerter i lysken, og mulig fostervannlekasje. jeg har fått disse tingene avklart med jordmor og alt er som det skal være, at det ikke er noen fare. Men nå vil ikke mannen min ha sex, han tørr ikke fordi han er redd han skal gjøre meg vondt. Jeg prøver å fortelle han at det ikke er farlig, men det hjelper ikke. Jeg begynner å bli litt redd for om det er det at han ikke tenner på meg. Begynner å tro at det er noe galt med meg, kanskje. Og tanken på at det er 2 mnd igjen å gå + at det kan ta en tid etter fødselen er skremmende. Er han gått lei av meg...? Har du noen råd å gi meg som jeg igjen kan dele med han. Håper på svar.

Svar:
Du skriver ikke hvor langt du er kommet i svangerskapet. Det er kanskje litt forskjelig om det er i startfasen eller mot slutten. - Men om det er noen trøst for dere, er dette en kjent  problemstilling.
Det er sårt for mange kvinner som ønsker sex  når partneren ikke vil, mens det er den største selvfølge at menn må forså at kvinner ikke orker eller mangler lyst på sex!!! (Uansett når det er i graviditeten.)
Hva handler dette om?
Er vi ikke kommet lenger i forhold til kjønn og likestilling? Eller dreier det seg ikke om det i det hele tatt?
Personlig tror jeg ikke menn synes partneren er mindre sexy som gravid. Snarere tvert om. Men det er menn som forteller at det ikke føles "riktig" på en måte når magen er blitt stor. De kjenner barnet som beveger seg, tenker på barnet, er redd for å støte for dypt, redd for evt. komplikasjoner o.s.v.
Ikke glem at det helt enkelt også kan dreie seg om mangel på overskudd. Dagens menn er svært slitne. De jobber mye, og det kan tære på kreftene å skulle bli far.
Jeg synes ikke det er vanskelig å forstå.
Nå er heldigvis sex svært mye annet enn samleie. Det  er mange andre måter å oppleve nærhet, intimitet og ikke minst orgasme på. Jeg vil råde dere til å snakke sammen om disse viktige tingene uten å komme med bebreidelser for alt som ikke er som før eller som forventet.
Han må jo være kjempeglad for at du savner å ha sex med han, og du bør være like glad som har en hensynsfull partner.
Det handler  også om å ha respekt for hverandre, og å akseptere at vi ikke alltid er helt samstemte.
Lykke til begge to! Ta godt vare på hverandre.
Hilsen Monica.