Spørsmål:
Hei. Jeg er en jente på 24 år, og er nå 10+0 gravid. Jeg har i de siste par ukene mistet totalt lysten på sex med min kjære, og prøver å forklare han dette når han vil "ha seg litt". Det virker ikke som han skjønner det, for han blir fryktelig sint, og det blir da "storhelvete" her hjemme, krangling og gråt (på meg) Får da beskjed om å slutte å sippe!!! Sist gang dette skjedde, regnet han på hvor mange uker det ville ta før han i det hele tatt ville bli noe igjen, jeg har prøvd å forklare at dette er normalt i et svangerskap, men det går liksom ikke inn. Tilslutt ligger jeg med han fordi jeg orker ikke mere krangling, og da er han svært kosete og blid dagen etter.. Samtidig er han veldig kontrollerende (ift hva jeg har på meg, hvem jeg er sammen med osv) og fryktelig sjalu. Jeg tør nesten ikke gå ut for da er jeg redd det skal bli bråk når jeg kommer hjem. Han kan også finne på å "dælje til" ting i sinne om ting ikke går hans vei. Han har en del ps. problemer, og jeg har slitt selv psykisk, og dette tærer veldig på meg, jeg blir utrolig sliten av dette.. Mine foreldre vil gjerne ha meg hjem, samme sier min psykolog. Poenget er at jeg er fryktelig redd, og jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre.. Jeg er utrolig glad i gutten min, men samtidig redd for hvordan ting vil bli når babyen kommer til verden. Det verste med hele historien er at han har truet meg med å lage en kontrakt (hvis det blir slutt) der han fraskriver seg foreldreretten.. OG hvis det da ikke gikk gjennom (ift rettslig..) så skulle han søke om full foreldrerett. Det jeg lurer på er: Har du et godt råd til meg i denne situasjonen?

Svar:
Jeg forstår at dette må være veldig vanskelig. Du spør meg om råd, og jeg vil si som din psykolog og dine foreldre: reis hjem. Det du trenger nå er trygghet og omsorg.
Det er ikke bra for deg eller barnet du venter å leve i en kontinuerlig stress situasjon.
Dette er tiden der du må ta mest hensyn til deg selv og sørge for å få det så bra du kan.
Har mor det bra har også fosteret et godt utgangspunkt.
Som biologisk far kan man ikke fraskrive seg foreldre retten. Det er heller ikke stor sjanse for at gutten din skal få foreldrerett til barnet dere venter om han oppfører seg dårlig.
Bruk svangerskapstiden til å bygge deg opp psykisk, og la partneren din vise deg og familien din hvem han er i disse mnd.
Ønsker deg alt godt! Stol på de rundt deg som du vet er glad i deg, som kjenner deg og vet litt om livets mange utfordringer.
Hilsen Monica.