Spørsmål:
Heisann. Har spørsmål om kynnere.
Venter barn nr 2 og har kynnere nå som forrige gang. De kynnerene jeg har etter sex er SMERTEFULLE. De kan vare i opp til et døgn etter samleie. Hvorfor er disse sammentrekningene vonde og ikke de jeg har ellers. Har prøvd ulike stillinger, men det ser ikke ut til å ha noe å bety. Smertene kommer uansett.

Svar:
Svar:Det er dessverre ikke mulig for meg å si deg hvorfor din kropp reagere som den gjør. Det vet bare kroppen selv. Men, jeg kan dele noen tanker med deg. Orgasme er sammentrekninger i livmoren. Det kan tenkes at disse sammentrekningene fremkaller/resulterer i sterkere sammentrekninger som oppleves som smertefulle. Sæd inneholder også stoffer som kan påvirke livmorhalsen, både til modning og til sammentrekninger. Det kan virke som om noen kvinner har livmor som er mer ”lett-påvirkelig”, det vi si at det skal mindre til før den trekker seg sammen.
Om du ikke ønsker smertefulle sammentrekninger kan dere forsøke sex uten sædavgang, evt. også uten orgasme. Kanskje høres det ikke så fristende ut, men det kan være med på å finne hva årsaken er Er det lenge til terminen bør du kanskje ta det opp med jordmor/legen du går til kontroll hos.
Lykke til med eksperimentet!
Hilsen Monica.