Spørsmål:
Hei. Jeg er ganske fersk på dette og leser alle historiene hvor ting går galt. Blir jo skeptisk på hver minste rare ting som skjer med kroppen. Jeg har forstått at karmper i magen er kynnere, men etter jeg ble gravid får jeg kraftige smerter/kramper etter orgasme. Det hele ender egentlig i smerte og gjerne tårer. Er bare 5 uker og litt på vei, så er jo meget tidlig. Er alt greit?

Svar:
Alt er greit. Orgasme er sammentrekninger i livmoren Det er ikke uvanlig at kvinner kjenner dette sterkere i svangerskapet. Litt trist at det er så vondt/ubehagelig som du beskriver.
Kanskje det vil oppleves litt mindre ubehagelig når du kan slå deg til ro med at ingenting er galt. Redsel forverre ofte smerte.
Forsøk med å slappe helt av, trekk pusten dypt og rolig og kjenn at hele kroppen er slapp for å se om det kan hjelpe deg. Evt. må du /dere variere med og uten orgasme.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.