Spørsmål:
Forrige gang jeg gikk gravid så fikk jeg kjønnsvorter er nå snart i min 10. uke og jeg har enda ikke fått utslag av kjønnsvortene. Er det stor mulighet for at jeg slipper unna de da? Syntes det ble veldig flaut ha seksuell omgang med min partner, og det samme kommer jeg til å føle nå.

Svar:
Min erfaring er at om de debuterer i første svangerskap og så senere blir borte av seg selv, er sjansen stor for at kroppen din selv har ordnet opp i saken. Kjønnsvorter er imidlertid en virus infeksjon. Det betyr at viruset finnes i kroppen din, og kan teoretisk dukke opp igjen uten at du er smittet på nytt.
Jeg vil tro at partneren din også har viruset i kroppen, selv om han ikke har synlige vorter. Jeg synes derfor det er trist at du skal føle deg ukomfortabel med noe som kanskje angår dere begge.
Mitt råd er at du ansvar for deg selv og snakker om det, spesielt om det oppstår igjen.
Lykke til videre. Håper du slipper vortene.
Hilsen Monica.