Spørsmål:
Hei Jeg har for mange år siden blitt smittet av kjønnsvorter av min tidligere kjærste. Jeg trodde jeg var kvitt dette siden jeg ikke har hatt det på over ett år nå. Men nå ser det ut til at det har dukket opp en liten prikk igjen. Jeg er da redd for å smitte min nåværende samboer og er ikke interresert i å ha den der for lenge. Jeg er nå i 20 uke og kan derfor ikke smøre på det middelet jeg bruker til vanlig. Men kan jeg dra til gynokolog nå og få den fryst bort? Er dette farlig for barnet?

Svar:
Synlige kjønnsvorter eller kondylomer er en infeksjon med vortevirus som er svært utbredt. Det går over av seg selv, som du har opplevet, men kan også komme tilbake på samme sted eller på nye steder. Min erfaring er at vortene ofte dukker opp i svanagerskapet.
Du kan smitte partneren din uavhengig om du har synlige vorter eller ikke. Man vet imidlertid ikke om det smittes lettere ved synlige vorter.
Hovedhensikten med behandlingen er å lindre pas. plager. Du har vel ikke plager vil jeg tro fra en liten vorte?
Man behandler gravide kirurgisk på spesielle indikasjoner. Snakk gjerne med en gynekolog om saken, evt. om du får større utbrudd som gir deg plager nå.
Hilsen Monica.