Spørsmål:
Jeg spontanaborterte for snart to uker siden. Da var jeg ca. 6 uker på vei. Fikk beskjed om at vi burde vente en syklus med å prøve å bli gravide igjen. Nå har vi hatt en liten "glipp", og jeg lurer på hva som er farene, dersom jeg skulle bli gravid på første eggløsning etter spontanaborten?
Jeg blødde bare i to dager (men mye blod de to dagene), og har etter å ha ringt sykehuset fått beskjed at det "sikkert er normalt". (?) Hvis jeg (selv om det er liten sannsynlighet for det) skulle bli gravid på første syklus, er det da større sjanse for å abortere igjen? Håper du kan svare meg.

Svar:
Svar: Hei Runa! Jeg tror ikke det er forbundet med farer eller større sjanse for abort om du blir gravid i første syklus etter en spontanabort. Grunnen til at kvinner rådes til å vente ligger kanskje like mye på det psykiske plan. Livmor og hormoer få riktignok normalisert seg om man venter, men jeg kan vanskelig tenke meg at kvinner før i verden uten tilgang til prevensjon og medbestemmelse tenkte og handlet på denne måten.
Noen kvinner forteller at det eneste de ønsker seg er en ny graviditet. De opplever det som et psykisk stress å skulle vente.
Mitt råd til kvinner som spør blir følgende: Gjør det som er riktig for deg. Følger du hjertet ditt blir det sjelden galt.
Lykke til igjen! Hilsen Monica