Spørsmål:
Da jeg skulle få satt i gang en fødsel, fikk jeg påsmurt den geleen som skal modne livmortappen. Da jeg spurte hva det var i den geleen, så sa de at det var som mannlig sæd, men kjemisk fremstilt. Jeg begynte derfor å tenke på- er det skummelt å få naturlig mannlig sæd i seg når man går gravid? er det fare for at det kan starte åpning for tidlig? bør man bruke kondom om man er gravid, for å unngå at livmortappen kan bli utsatt for sæd?

Svar:
Mannens sæd kan ikke påvirke en umoden livmorhals og er således ikke farlig eller på annen måte skadelig i svangerskapet.
Det er riktig at både sæd og gelen som modner livmorhalsen inneholder stoffet prostaglandin, men kan ellers ikke sammenlignes.
Kvinner om er truet av prematur fødsel får ofte beskjed om ikke å ha samleie.
Det finnes imildertid lite forskning om virkningen av mannens sæd på mormunnen, men den er nok blitt brukt opp gjennom historien som en mulighet til å få fødselen i gang og fart på rier som har dabbet av.
Hilsen Monica.