Spørsmål:
Jeg og kjæresten min er 15 uker på vei. Og har problemer med å gjenomføre et samleie. Hun klager på at skjeden virker opphoven og jeg virker dobbelt så stor når jeg skal trenge inn. Smertene blir da for store for henne og det ender med at vi må gi opp rimelig fort. Hun beskriver smertene som stikkende og sviende. Noe vi kan gjøre for å få orden på sex livet igjen??

Svar:
Svar:Det er det heldigvis. Gi henne av din kjærlighet; vær tålmodig og raus med omsorg og nærhet, uten forventning om at det skal føre til samleie. Det er ikke uvanlig at kvinner mister lysten på sex når de venter barn. Det henger ofte sammen med kvalme/føle seg uvel og den trøttheten som overmanner noen fullstendig. Kvinner forteller at når de først får lagt seg om kvelden er sex det de minst kan tenke seg. Heldigvis pleier dette å gå over. Den stikkende/sviende følelsen som hun beskriver kan være tegn på at hun ikke er våt nok i skjeden.
Husk at seksualitet handler om mye mer enn samleie. Det er mange andre måter par kan ha sex på om dere ønsker det.Jeg håper du er klok nok til å forstå at hun er like glad i deg selv om hun kanskje ikke ønsker å ha samleie nå.
Det er viktig at dere snakker sammen og finner ut hva som føles best for begge akkurat nå.
Lykke til begge to! Hilsen Monica.