Spørsmål:
Hei! Tror jeg kunne skrevet en hel bok om dette, men har prøvd å gjøre det litt kortere... Jeg og samboeren min har vært sammen i tre år. Etter ca et år begynte jeg å få enorme smerter/svie i underlivet, -først etter samleie, siden under hele samleie. Etter råd fra legen min prøvde vi ulike glidemidler og jeg har selv hele tiden vært veldig opptatt av å være avslappet. Ingenting hjalp noe særlig. Ble henvist til gynekolog, men heller ikke der fikk jeg særlig hjelp, hun sa alt så fint ut. Forstår at jeg kan ha hatt flere soppinfeksjoner el.l og at det kan føre til at musklene i skjeden trekker seg sammen, fordi jeg kanskje ubevisst forbinder penetrering med smerte. Til tross for at vi sjeldent klarer å gjennomføre et samleie er vi blitt gravide, noe vi er overlykkelige for! Jeg er ei sunn og livsglad jente, men blir i perioder deprimert for at det mest intime jeg har med min partner er så problemfylt som det er. Etter jeg ble gravid har vi ikke hatt sex pga konstant sårhet ved skjedeinngangen og soppinfeksjon. Er i uke 25. Vet dette er normalt hos mange gravide, men skulle så gjerne ønske at vi kunne ha et normalt sexliv. Det jeg altså lurer på er om hvordan dette blir etter fødsel? Går rundt og liksom håper på at når alt er "revet opp" og så grodd sammen igjen at det kanskje da kan bli bra? Kanskje jeg er på feil sted, men håper likevel du kan komme med noen råd og tips ettersom dette er et nokså tabu tema.

Svar:
Kjære deg!
Du/dere er ikke alene om å ha det slik du beskriver. Det er imidlertid kjempetrist!
Ikke vanskelig å forstå at dette reduserer livskvaliteten periodevis. Men, - for en lykke med svangerskapet!
Hvordan det blir etter fødsel vil bare tiden vise. Vær optimistisk og postiv.
Det vil skje svært mye med deg både emosjonelt og hormonelt. Mye av oppmerksomheten flyttes også fra egen person til det lille barnet. I en slik sammenheng kan det være godt for en periode.
Men til ditt problem: Jeg vet av erfaring at kvinner med lignende historie har hatt stor glede av å drikke ACTIMEL. Det kjøpes på vanlig butikk/helsekost.
Lykke til! Håper du også opplever den helt store forskjellen.
Hilsen Monica.