Spørsmål:
Jeg er nå i min 32. svangerskapsuke og jeg har gjennom hele svangerskapet vært plaget med mye utflod. I den siste tiden syntes jeg den har begynt å lukte vondt.
Urinprøvene jeg leverer hos legen gir alltid litt utslag på hvite blodlegemer, men etter dyrkning viser det seg at det ikke er bakterier i den. Det skal vel ikke lukte vondt av utfloden? Hva bør jeg gjøre med det?

Svar:
Svar: Kvinner opplever ofte at de har mer utflod i svangerskapet enn ellers.
Om utfloden lukter eller ikke, er ofte vanskelig å avgjøre. Jeg opplever til
stadighet å møte jenter som har utflod ”på hjernen”, og som synes at all type
utflod lukter og er ekkelt. Utfold er faktisk positivt for oss kvinner. Vi
har slimproduserende celler som passe på å holde miljøet i skjeden surt og
bakterier unna.
Gravide har dessuten en godt utviklet luktesans. Det hender nok at ” lukten”
kan sitte i neseslimhinnen. Snakk med jordmor/lege og fortell om hvordan
utfloden ser ut; farge og konsistens. De kan ev. ta en bakterieprøve for å se om
du har en infeksjon som bør behandles. Ellers kan jeg si; Ikke bruk trange
bukser og ikke truseinnlegg. Blir du fuktig, så skift truse og bruk heller litt
bomull som også kan skiftes ut. Tenk minste mulig på det! Jeg kan love deg at
”lukten” ikke kan kjennes av andre. Lykke til videre!
Hilsen Monica.