Spørsmål:
Jeg lurer på hvordan jeg blir gravid! Har prøvd i over ett år, men klarer det ikke. Må jeg ha samleie på ett visst tidspunkt? Jeg har fast partner. Er det noe gærent med en av oss? Mange av vennnene mine blir det lett??+

Svar:
Svar: Det behøver absolutt ikke være noe galt med dere selv om du ikke er blitt gravid. Mange par opplever akkurat som dere at det tar litt tid, og i denne forbindelse er ikke et år unormalt lenge.
Kvinner må ha eggløsning og det må samtidig være sædceller til stede for at man skal bli gravid. Eggløsning har man som oftest midt i mens syklusen ( forutsetter regelmessig mens). Det kan imidlertid være individuelle forskjeller fra kvinne til kvinne, og fra syklus til syklus.
Under eggløsning forandrer slimet i skjeden seg og blir seigt og blankt. Dette kan du se selv observere hvis du følger med og undersøker ditt eget slim. Når du opplever dette bør du invitere partneren din til sengs! Det finnes også eggløsningstester som kan kjøpes på apotek. Testen tas som en urinprøve.
Jeg vet at kvinner har forsøkt alternativ behandling som fotsonterapi, homeopati, akupunktur o.s.v., og mener at det har hjulpet. Røyker dere, er det lurt å slutte nå. Det øker sjansen for å lykkes.
Lykke til videre! Dette er spennende. Hilsen Monica.