Spørsmål:
Hei. Jeg og min samboer har prøvd å bli gravid nå i 17 mnd, men det skjer ingen ting. Min samboer har tatt en sæd-test, der var alt normalt. Jeg vet at jeg har eggløsning, har hatt eggløsningsslim flere ganger. Har også tatt test en gang hos legen, og den var normal. Hormontester var også normale. I tilegg har jeg ett barn fra før på 9 år, men med en annen. Nå har jeg vært i kontakt med gyn. 300kr for en samtale på 5 min. Skal tilbake og ta eggl.test + at jeg skal i HSG røntgen for å sjekke om jeg har tette eggledere. Hvis de ikke finner noe der, så skulle han henvise meg videre. Da skal de gå via navlen og sjekke noe...full narkose. Fikk ikke tiltro til min gyn. Syns hele timen ble for "enkel"...eller om man kan kalle den vanskelig?? Kan man ha eggløsning hvis man har tette eggledere? Fastlegen min nevnte noe om en medisin som kunne gi meg ekstra eggløsning?? Hvorfor prøver han ikke det? Hvilke muligheter har jeg?

Svar:
Svar: Kjære dere! Først vil jeg si, jeg tror dere har ALLE muligheter! Det høres slik ut på det du forteller. 17 mnd. føles sikkert veldig lenge ut, men i denne sammenhengen er det ikke unormalt lang tid. Det TAR tid for mange par, og med økende alder tar det enda lengre tid.
Til dine spørsmål: Ja, man har eggløsning selv om eggleder/ene(oftest bare en) er tett. Egget løsner på vanlig måte fra eggstokken, men blir ikke befruktet fordi ”veien” er sperret. Slå opp i en bok, eller let på nettet etter en tegning av dette så vil du forstå det bedre.Det er riktig at man kan stimulere eggløsning med medisiner. En slik behandling administreres av gynekolog.
Dessverre finnes det eksempler på at man ikke finner ”noe galt” hos verken kvinnen eller mannen, men det blir likevel ikke barn. Men, når paret har adoptert, eller lagt det hele på hylla, flyttet, lagt ut på en reise eller lignende, slå det til. Dette kjenner vi.
Det jeg prøver å si: Finn at hva dere skal gjøre som gjøre dere godt. Stress ned, og prøv om dere kan tenke nye tanker.
Tenk alternativt. Akupunktur og homeopati er godt behandlingsformer. Noen mener fotsoneterapi gjør godt.
Neste gang du skal til kontroll bør du forberede deg godt og ta opp med legen (på en ordentlig måte) hva du ikke trives med og hva du har behov for. Du har krav på å bli tatt på alvor.
Lykke til med et spennende prosjekt.Jeg håper dere når målet snart.
Hilsen Monica.