Spørsmål:
Jeg har brukt kobberspiral i to og et halvt år (har et barn på snart tre år), og har tenkt å fjerne den til høsten. Er det som med p-piller - at man bør vente med å bli gravid et par måneder, eller er det trygt å prøve fra "første dag"?

Svar:
Svar: Det sies at kopperspiralen også virker på bevegelsene i egglederne, slik at egget kommer raskere enn ”programert” ned i livmoren og av den grunn ikke befruktes. Hvor lenge dette pågår etter at spiralen er fjernet, er det vel ikke så mange som vet vil jeg tro. Hvis du skal være på den sikre siden kan det være lurt å vente et par mnd. Lykke til!
Nå som du planlegger graviditet så husk å starte med Folsyre tabletter: 0,4 mg folat hver dag ca.1 mnd før befruktning. Lykke til!
Hilsen Monica.