Spørsmål:
Hei Fikk barn for 7 mnd siden. Vi har vært utrolig heldig (etter en tøff start), så har vår lille sønn hatt godt sovehjerte. Har sjelden vært oppe mer enn 1 gang midt på natta for å gi mat....Så både min kjære og jeg har egentlig hatt mye overskudd og skulle gjerne hatt glede av ett godt sexliv... MEN har fortsatt vondt når vi forsøker å ha sex... Jeg revnet kanskje mye under fødselen da vår lille gull satt fast med skulderen og det ble litt komplikasjoner. Heldigvis revnet jeg ikke bakover, men i følge min gynekolog er jeg mye sydd. Jeg ble etter fødselen lagt i narkose for at de skulle få undersøkt meg godt nok og sydd bra. Gynekologen min mener jeg likevel er blitt litt for stramt sydd ve inngangen av vagina..... Han sier at han kan gjøre et lite snitt..men jeg har nok litt redd for å bli "herjet" med der nede igjen... Er det mulighet for at dette kan ordne seg av seg selv?? Hadde også lenge problemer med for stramme innvendige muskler slik at det har gjort ekstra ondt når vi har forsøkt å ha sex! Med litt fokus på avspenning av muskler er dette blitt myemye bedre.. Det er litt frustrerende at det skal være slik nå - så lenge etter fødselen. Er det håp at ting kan ordne seg eller bør jeg høre på min gynekolog og la han gjøre ett litt snitt...

Svar:
Du kan forsøke selv med å tøye i skjedeåpningen , evt. massere vevet med olje for å øke sirkulasjonen og på den måte være med på å gjøre området mer tøyelig. Når du skal tøye bør du nok gjøre det et par ganger daglig og være litt slem med deg selv.
Et snitt kan selvfølgelig gjøre selve åpningen større, men arrvev er mindre elastisk.
Det er imidertid ikke helt uvanlig at kvinner må tilbake og pyntes på.
Se fremover. Det finnes hjelp og muligheter om ikke tøying fører frem.
Hilsen Monica.