Spørsmål:
Hei. Jeg har noen spørsmål, som jeg ikke har turdt å spørre noen om.. 1) Jeg er førstegangsfødende, helt i de siste ukene av svangerskapet. Nå som fødselen nærmer seg veldig, har jeg begynt å grue meg litt til smerter og hvordan den kommer til og bli. Jeg har i noen uker smurt meg med fødselsforberedende olje og jordnøttolje, da jeg har lest at dette kan føre til mindre rifter. Har også hørt at en skal tøye på kjøttet, slik at en blir mer elastisk. Jeg synes dette er litt vanskelig å få til med bare fingrene, så har derfor fått en smart ide og kjøpe en stor dildo på ca.20cm i omkrent. Får den ikke helt inn, men føler "hullet" har blitt større, selv om det har blitt noen små rifter (uten blod). Bruker mye olje og glidemiddel, men er litt sår etter jeg har brukt den. Men tenker det er bedre enn å revne mye under fødsel. Har dette noe for seg og bruke denne for og tøye nedentil, el er det skadelig? 2) Har alltid trodd at når det er snakk om cm åpning under fødsel, at dette da var selve hullet i skjeden som viet seg ut. Men som jeg nå har skjønt er det livmorhalsen det er snakk om, og da fikk jeg litt panikk. Vier selve hullet seg ut noe under riene, eller tøyer ikke dette seg før barnet skal ut?? 3) Jeg har hatt en forferdelig sexlyst spesielt i slutten av i svangerskapet, men mannen min er ofte trøtt. Så jeg har omtrent blitt avhengig av å se på porno. Og får orgasme hver kveld. Har sex med mannen min når han er klar for det, og han er fullt klar over hva jeg ser på og synes det er litt komisk. Har det noe positiv el.negativ effekt på barnet at jeg får orgasmer hver dag? Bruker iblant vibrator, så håper ikke barnet blir helt "ristende" inni der.. 4) Så et helt vanlig spørsmål, tror jeg.. Vanlig kokt skinke o.l trodde jeg var ufarlig å spise, at det var en type vakuumpakket pålegg som kunne være farlig for fosteret. Men nå leste jeg en plass at en skulle unngå skinke o.l... Har jeg misforstått helt? Håper du kan svare meg på dette, selv om det ble noen lange spørsmål. :)

Svar:
Jeg kjenner ikke til store tall eller gode us.vi kan bruke til å anbefale kvinner i forhold til denne form for fødselsforberedelse, men vev som er godt sirkulert har generelt mindre sjasen for å revne.
Personlig vil jeg ikke anbefale kvinner å bruke en dildo til dette formålet. Olje massasje  av vevet  i mellomkjøttet (mellom skjedeåpning og endetarm) er på ingen måte skadelig, men vi vet vel heller ikke hvor virksomt det er i forhold til rifter.
Det er livmorhalsen som utvider seg under fødsel. Deb skal åpnes fra lukket tilstand til 10 cm. Dette skjer i åpningstiden.
Når du skal trykke/skyve ut barnets hode vil skjedeåpningen bli naturlig tøyet dersom barnets hode blir stående i åpningen før barnet fødes. (Snakk med jordmor om dette og få detaljer)
Om ditt barn trives med dine daglige orgasmer kan ingen vite, men om du er usikker på virkningen av vibratoren kan du evt. la være å bruke den nå.
Seksuell apetitt i svangerskapet er svært forkjellig.
Noen bruker orgasme for å klare å slappe av og få ro i kroppen.
Ømhet, nærhet, ligge på armen å småsnakke kan også være en god måe å finne ro på.
Kokt skinke er ikke farlig for gravide. Sjekk datostempel og spis den mens den er nyåpnet. Den akn også frysese før den spises for å være 100% sikker.
Lykke til med innspurten!
Hilsen Monica.