Spørsmål:
Vi hadde samleie sist gang i uke 25, etter et par timer var kynnerne så tette at vi måtte inn på sykehuset og jeg måtte få drypp for å stanse minkinga av livmorhalsen. I uke 29 hadde jeg en avslappende kveld (uten samleie el.l) men kynnerne kom tatt og denne gangen var det nok å bli innlagt og ta en tabelett for å stoppe dette. Kan nevne at livmorhalsen min nok er litt svak, har vært ca 3,5 cm men var sist gang nede i 2,5cm. Noe som visst ikke er faretruende. Kan jeg og min man ha samleie igjen? Dette er et veldig savn for oss for tiden. Jeg er nå i uke 32 og de daglige kynnerne har roet seg veldig, jeg kan gjøre mye mer før jeg får dem enn tidligere. Vi får god oppfølging av innvendig ultralyd for å måle livmorhalsen. Håper veldig på svar.

Svar:
Svar: Jeg kan dessverre ikke si hva som er best/riktig å gjøre, men jeg kan dele noen tanker men dere. Det er enda noen uker til barnet skal komme, og det er en god investering å prøve å beholde det i livmoren så lenge som mulig.
Sæd har stoffer i seg som kan virke på en moden livmorhals. Et alternativ kan være å forsøke forsiktig samleie uten sædavgang (enten bruke kondom eller avbrutt samleie) Enkelte kvinner kan få regelmessige sammentrekninger etter en orgasme. Samleie uten orgasme kan forsøkes.
Jeg har stor forståelse for savnet og tiden som har gått uten å ha samleie. Men, sex er så mye annet, og vi vet at når man stryker hverandre over huden, (også uten å ha samleie), dannes det hormoner som gjør at et par knyttes til hverandre og ser på den andre med større overbærenhet og kjærlighet. Så, ikke slutt å ta på hverandre.men prøv å vær kreative og utnytt tiden.
Klarer dere å vente noen uker til, vil barnet nye godt av det og dere er nærmere målet for hver dag som går.
Lykke til! Hilsen Monica.