Spørsmål:
HEI! Er gravid i uke 5. Hadde en SA i august iår, 7 uker på vei. Har hatt samleie 3 ganger etter at vi fant ut jeg var gravid. Hver gang har sæden vært misfarget, en slags lysrosa farge. Ingen blødning etterpå. Er redd for for at jeg snart vil begynne og få farget utflod igjen, slik begynte det sist når jeg SA. Er dette vanlig? Har aldri opplevet dette etter samleie når jeg var gravid med våre to andre barn. Er veldig takknemlig for svar, da det er en stund til jeg skal til lege.

Svar:
Svar:Det er ikke uvanlig med blodspor/ blødninger i begynnelsen av svangerskapet. Rosa sæd kan gi mistanke om det, men må nødvendigvis ikke bety blødning. Det er ingen sammenheng mellom din tidligere SA og det som evt. skjer nå.
Infeksjoner kan gi lettblødene livmorhals. men som oftest kan man ikke gi en god forklaring på hvorfor det blør og hvor det blør fra. Heldigvis er ikke blødning ensbetydende med abort.
Håper på det beste og ønsker deg et fint svangerskap uten blødning!
Hilsen Monica.