Spørsmål:
Blir underlivet (skjeden) ødelagt av en ny fødsel? Jeg har født for 9 år siden og har tidligere opplevd en voldtekt. Er redd for at underlivet skal bli ødelagt slik at jeg ikke vil orke et seksualliv igjen. Mao. Jeg lurer på tilheling etterpå. Jeg orker ikke å bli ødelagt nedentil.

Svar:
Kvinners underliv blir ikke ødelagt av å føde barn.
Skjeden er svært tøyelig.
Du kan med fordel massere perineum( partiet mellom skjede og endetarm) med olje og gjøre det mykt og godt sirkulert tiil fødsel. Meld deg på fødselsforberedende yoga, sitt daglig på huk og gjør øvelser for bekkenbunnen.
Jeg vil foreslå for deg at du tar dette opp med jordmor/legen i svangerskapet, evt. får en henvisning til fødeavdelingen om du trenger det før du skal føde,slik at du kan få delt din bekymring med de som skal ta hånd om deg i fødsel.
Det er viktig at du blir tatt på alvor.
Ønsker deg alt godt og håper du unner deg en fin fødsel.
Hilsen Monica.