Spørsmål:
Hei! Vi har prøvd å bli gravid i ca. 1 år nå, men ingenting har skjedd. Jeg er veldig opptatt av dette, men stresser ikke direkte, selv om jeg blir fryktelig skuffa hver måned. I alle fall kommer mensen regelmessig, noe den har gjort helt siden jeg sluttet med p-piller for ett år siden. Brukte p-piller i 6 mnd. Før det var jeg så dum (?) og tok to p-sprøyter. Den siste i sept.-00. Etter det har jeg ikke sett noe til det klare, strekkbare eggløsningsslimet som jeg hadde før(har bare litt våt utflod) Lurer derfor på om p-sprøytene kan ha "tatt" slimhinnene mine så kraftig at jeg nå har problemer med å bli gravid?
Mannen min er sunn og frisk og verken røyker eller drikker, så det virker lite trolig at det er hans "feil", men dette skal vi få sjekket. Kan legge til at vi er i begynnelsen av 30-åra og at jeg fikk en datter da jeg var 20. Dette ble litt langt, men jeg lurer så fryktelig...

Svar:
Svar: Det er trist å høre at dere sliter med å få barn. Du spør om
virkningen av p-sprøytene og jeg kan berolige deg med at de har ikke ”tatt”
slimhinnen din. Det er riktig at p-sprøyte kan utsette eggløsning og derved
befruktning, og at kvinner opplyses om dette når de velger denne
prevensjonsformen. Etter så lang tid kan jeg ikke tenke meg at dette skal være
det som hindrer deg i å bli gravid.
Det er fint at dere har tatt kontakt
med ekspertisen og kan få sjekket det ut. Om det kan være en trøst er ikke
ett år unormalt lang tid å bruke på å bli gravid.
Lykke til begge to!
Hilsen Monica