Spørsmål:
Hei Monica. Jeg er nå i min 26 svangerskaps uke. Fikk vite på den vanlige ultralyden at morkaka mi lå foran åpningen.. Skal tilbake til ny kontroll i mars..
Dette er mitt 2 svangerskap, og etter vi har hatt sex er barnet i magen utrolig urolig. Såpass urolig at det er umulig for meg å sove, og jeg får selvfølgelig kynnere.. Kan dette være farlig?? Bør vi holde oss unna sex resten av svangerskapet? Ble faktisk litt urolig sist gang også..
På forhånd tusen takk for svaret. Klem fra Elisabeth

Svar:
Svar: Forstår godt at du blir redd. Ved helt normale svangerskap er det sjelden at par anbefales å avstå fra samleie. I ditt tilfelle vil jeg råde deg til å ta kontakt med den du går til kontroll hos. Hun/han kan se på ultralydpapirene dine og finne ut hvordan morkaken lå da du var til UL. Det er stor forskjell på en dypt festet morkake og en som ligger foran hele åpningen.
Hva grunnen er til at barnet reagerer så sterkt kan ingen vite så sikkert, muligens p.g.a. sammentrekningene.
Føler du deg ukomfortabel med å gjennomføre at samleie kan det være andre former for sex som passer bedre nå. Lykke til!
Hilsen Monica.