Spørsmål:
hei, jeg er en jente på 20 år, jobber 100% hele svangerskapet, jeg er 26uker. har en tung jobb, er butikkslakter. en jobb som består av 8 timer stående, og masse tunge løft, minste på 20 kg, føler meg helt frisk men får ikke til å utføre jobben min like bra lengre, arbeidsgiver er enig. føler meg veldig sliten,tung, mye vann i bena, veldig vondt i bekkene(kommer å går) men jeg er veldig pysete til leger osv, får litt angst når jeg skal si hva problemet er, føler meg ikke hørt, for jeg er ikke syk, bare føler på meg at nå er det snart nokk, hva skal jeg gjøre?

Svar:
Nei det er helt riktig, du er ikke syk,- bare gravid. Du trenger ikke sykemelding, men vi har dessverre ikke så mye annet å tilby gravide som ikke kan være i jobbene sine lenger, enn en sykemelding. Alternativt kan kvinner få svangerskapspenger( som utgjør det samme).
Du spør hva du skal gjøre og jeg vil råde de til å ta med partner, mor eller en god venninne til konsultasjonen hos legen. Om du går til en jordmor kan hun også hjelpe deg med saken, evt. med svangerskap penger eller med å snakke med legen din før du oppsøker han/henne.
Det er ingen som ikke kan forstå at dette er en en helt spesiell situasjon. Du vil ikke bli oppfattet som snylter eller lat.
Dessuten har du ansvar for barnet du bærer. Vi vet at denne type jobb er for tøff for dere begge nå. Den legitimerer for en sykemelding. Du kan evt. snakke med arbeidgiver for å spørre om muligheten for annet type arbeid som du kan klare.
Det fødes få barn i Norge. Vi skal ta godt vare på kvinnene som bærer de frem!
Lykke til med legekontrollen. Dette klarer du selvfølgelig! Skriv det evt. opp på en lapp det du har tenkt å si.
Hilsen Monica.