Spørsmål:
dette er litt flaut og spørre om, men jeg er ikke helt sikker på hvem som er faren til ungen min, så jeg har noen spørsmål angående farskapstesting. 1. hva koster det og få tatt en slik test? 2. må begge de aktuelle fedrene være med på den, eller bare den ene? 3.er slike tester 100% sikkre? 4.kan testene tas før ungen er født, med fostervannsprøve? jeg er 35 uker på vei så dette haster litt. håper på svar.

Svar:
Svar: Testen tas først etter at barnet er født. Du/dere velger hvem som skal testes. En ide er å bruke eliminasjon; størst/minst sannsynlighet for å være barnets far. Er dere enige om testing kontakter dere selv Rettsmedisinsk institutt i Oslo, telefon: 23 07 00 00. Testen koster kr. 2.800,00 og inkluderer testing av mor, far og barn. Kr.1.400,00 i tillegg for hver ekstra person.
Dersom dere ikke er enige, og ingen vil erkjenne farskapet, vil aktuelle fedre bli pålagt å ta en blodprøve. Denne betales av folketrygden.
Tetsten er 100% sikker, men bør ikke tas  av en person som har fått blodtransfusjon i løpet av de siste fire månedene.
Lykke til med testen!
Hilsen Monica.