Spørsmål:
Hei=) jeg går nå å venter mitt første barn, men problemet er at det er to aktuelle som fedre. hvor lang ti tar det å få svar på en farskapstest og hvordan skal jeg gå fram? har spurt både på dokterkontor, sykehus og nav, men blir bare mer forvirret av de ukonkrete og løse svarene.

Svar:
Testen tas først etter at barnet er født. Du/dere velger hvem som skal testes. Er dere enige om testing kontakter dere selv Rettsmedisinsk institutt i Oslo, telefon: 23 07 00 00. Testen kostet kr. 2.800,00 og inkluderer testing av mor, far og barn. Kr.1.400,00 i tillegg for hver ekstra person.(mulig den er dyrere nå)
Dersom dere ikke er enige, og ingen vil erkjenne farskapet, vil aktuelle fedre bli pålagt å ta en blodprøve. Denne betales av folketrygden.
Tetsten er 100% sikker, men bør ikke tas  av en person som har fått blodtransfusjon i løpet av de siste fire månedene.
Lykke til med testen!
Hilsen Monica.