Spørsmål:
Jeg er gravid i 25 uke, med to gutter på henholdsvis snart 4 år og snart 2 år og full jobb. Har lenge (fem uker) slitt med en urinveisinfeksjon som jeg ikke har fått behandling for da jeg ikke fikk time til lege før etter 5-6 uker. Det hele endte med en akuttinnleggelse på sykehus pga nyrestein. Alt dette i tillegg til en svært krevende jobb med høyt tempo og to små barn gjør at jeg sliter vedlig med helsetilstanden. Jeg er utrolig sliten, stadig kynnere, små blødninger og ubehag/smerter i magen. Dette tok jeg opp med min lege i går med ønske om en sykmelding (20-30%), noe jeg ikke fikk. Hvilke rettigheter har man som gravid når man helsemessig ikke er i stand til å fungere i full jobb?
Mitt neste spørsmål er, har man rett til fri med lønn ved svangerskapskontroll? Jeg har lang reisevei til jobben, det går derfor bort mye tid da jeg har svangerskapskontroller i nærheten av der jeg bor.+

Svar:
Svar:Jeg forstår godt din frustrasjon og skuffelse over å ikke bli møtt med større forståelse når du forteller om hvordan du har det og bad om sykemelding. Du spør om rettigheter. Det er vanskelig å gi deg et enkelt svar fordi det dreier seg mye om skjønn og tolkninger. Dessverre er noen leger svært rigide i sine tolkninger.
Dette handler egentlig om kvinnesak! Kvinner som venter barn er ikke syke, men gravide. Man trenger ikke sykemelding, men muligheten til å ta det litt med ro, selv kunne bestemme litt over sin hverdag/ arbeidsdag o.s.v. Trygdesystemet har etter min mening aldri tatt gravide kvinner på alvor. Som et eksempel på det motsatte kan jeg fortelle at i det gamle Kina ble gravide stelt så godt med og tatt så godt vare på at det ble bygget institusjoner i vakre omgivelser der kvinnene kunne bo mens de ventet barn. Det blir en sterk kontrast til vår moderne liv, der det tas lite hensyn. Å bære frem et barn kan være både fysisk og psykisk krevende.
Det fødes så få barn i Norge at vi burde ta ekstra godt vare på de kvinnene som bærer frem disse verdifulle barna. Blødninger i svangerskapet er i seg selv en klar grunn til sykemelding. Jeg foreslår at du tar en prat med legen din igjen og ber han fortelle deg hvorfor du ikke skal få en sykemelding.(Du har også en mulighet til å bytte lege.) Du har krav på fri med lønn for å gå til svangerskapskontroll. Det beste i ditt tilfelle er vel at du legger kontrollen til start eller slutt på arbeidsdagen. Noen kvinner har med seg en lapp fra arbeidsgiver der jeg dokumentere tiden som brukes. Kanskje er det en ide i ditt tilfelle?
Lykke til med god egenomsorg! Det er en nødvendighet. Du har ikke bare ansvaret for deg selv, men også for barnet du bærer. Hilsen Monica.