Spørsmål:
Jeg og samboeren min skal ha barn 7/7-02 og jeg lurer på om det er noen papirer vi må undertegne, slik at hvis noe hender meg så har samboeren min rett til å beholde barnet. Vi har fått høre at siden vi bare er samboere så er det ikke sikkert han har retten til barnet, hvis noe hender meg. Stemmer dette?

Svar:
Svar: Ja. Når foreldrene er gift med hverandre, følger det barneloven at mannen som mor er
gift med ved fødselen, skal regnes som barnets far. Dette er den såkalte pater
est-regelen. Farskapet vil følge direkte av loven, uten at foreldrene eller noen
offentlig instans må foreta seg noe.
Når barnets forelder ikke
er gift med hverandre, følger ikke fastsettelsen av farskap direkte av loven, og
det mest vanlige er at farskap i disse tilfellene etableres ved at far er
kjenner farskapet. Mor må godta erkjennelsen, eller den må være gitt av den
mannen hun oppgir som far.
Det kan være fordelaktig
for ugifte foreldre å få farskapet etablert i god tid før fødselen. Det kan
gjøres på folkeregisteret, hos bidragsfogden, trygdekontoret, eller i
forbindelse med fødsel. Far må alltid vise legitimasjon når papirene Erkjennelse av farskap skal
underskrives.
Hilsen
Monica