Spørsmål:
Hei.. jeg er i uke 21+4, og har ikke vært på noen legekontroll etter første kontrollen som var i uke 13. Imellomtiden har jeg vært igjennon 3 operajoner, og hatt nesten konstant diare, fra før jul. Må også nevne at jeg har Mb Cronhs. Jeg har nesten ikke gått opp i kg, 1-1,5 kg. Jeg ringte legekontoret og sa jeg var bekymret for barnet siden jeg har vært igjennom så mye. men ble avist, og fikk ikke time?!? siden det ikke var tid for kontroll ennå?!? jeg er dårlig, og har ingen til å hjelpe meg!! Hva bør jeg gjøre? kontakte helsestasjon? Prøve å ringe legekontoret igjen, og KREVE en time? Hva har jeg egentlig rett til av oppfølging?? Dette er veldig bekymringsverdig, jeg er så skuffet!

Svar:
Jeg forstår deg svært godt. Dette er ikke god svangerskapsomsorg. De nye retningslinjene for antall svangerskapskontroller er kun retningslinjer, de skal ikke følges slavisk.
Det er den medisinske grunnen til  å gå til kontroll på ulike tidspunkt som er viktig! Med din sykdom, langvarig diarè, liten vektøkning og din bekymring er det all grunn til hyppigere kontroller.
Du kan derfor godt ringe tilbake, be om en ny time og henvis til "Retningslinjer for svangerskapsomsorgen".
Jeg vi også råde deg til å ta kontakt med en jordmor på helsestasjonen, evt. søke en privat jordmor om det finnes et slikt tilbud der du bor.
Alle har KRAV på medisinsk hjelp og oppfølging når de trenger det. Det er trist å høre hva du opplever, men hvem er det som avviser deg, kontordamen eller legen? Du kan evt. også ta det opp med helsesjefen i kommunen.
Lykke til. Pass godt på deg selv,
Hilsen Monica.