Spørsmål:
Hei. Jeg er en 24 år gammel og 13 uker på vei. Problemet mitt er at da jeg ringte til helsestasjonen for å få oppfølging, fikk jeg beskjed om at det allerede var fullt, så da måtte jeg heller ta kontakt med fastlegen. Jeg og kjæresten min er begge studenter og vi venter vårt første barn. Familie bor langt unna og vi er de første i vår omgangskrets som får barn. Jeg skulle så gjerne hatt en helsesøster eller jordmor og prate ned, både for å få svar på spørsmål og for å introdusere oss til det nye livet om foreldre. Så nå er jeg veldig fortvilet og usikker.Er det virkelig mulig at det er fullt, er det ingen måter og ordne det på. Hvordan skal vi klare å forbrede oss på fødselen uten pustekurs og rådgivning? Håper du har noen svar til en fortvilet jente....

Svar:
Det er så trist det dere og svært mange i samme situasjon opplever, men det er likevel en brutal sannhet.
Det er lovfestet rett til svangerskapsomsorg i Norge. Jordmortjenesten er også lovfestet.
Dessverre er det opprette atltfor få hele jordmorstillinger og kvinner og menn lider.
Den Norske Jordmormoreningen har jobbet aktivt med denne viktige saken i år eller år uten å lykkes med full jordmordekning i Norge. Den har fortsatt høyeste prioritet.
Send inn klage til de ansvarlige helsemyndligheter, også der du bor, skriv i dagspressen, bruk den påvirkningsmulighet du har.Vær kreativ: STÅ PÅ og KREV JORDMORS OMSORG!
Du kan evt. ringe nabokommunen, evt. helsestasjonen i en annen bydel og sjekke mulighetene der.
Sjekk også mulighetene for en privat jordmor. De finnes rundt omkring.
Det er helt riktig som du skriver. Hvordan få til en god fødsels forberedelse uten å være i en kontinuerlig prosess med en kjent fagperson du har tilitt til, som kjenner deg, ser hvor du er i prosessen og som kan følge deg i det du trenger?
Det er noe ganske annet enn èn kursdag med gjennomgang av fødsel sammen med 50 andre par.
Håper du finner en god,varm og klok jordmor som kan følge dere på denne spennende reisen!
Hilsen Monica.