Spørsmål:
Hei Jeg er 6 uker på, og jobber 80 til 100% på et regskapskontor. Vi er 3-5 stk som jobber det avhenger av arbeidsmengden. Det er tre stykker som røyker inne, to av de er sjefene som jobber hverdag. Vi sitter alle i samme rom og det er ikke stort, og utrolig varmt med solen som står inn der og varmen fra data maskinene. En som jobbet der før ble gavid, og de sluttet ikke å røyke inne, de sier det alltid har vært sånn. Jeg røyker ikke selv og før jeg ble gravid hendte det ofte at jeg fikk vondt i hode av den ekle og varme luften, stinker av meg når jeg reiser fra jobb. Nesen tetter seg i løpet av dagen, har ikke vært plaget med sånne ting før jeg begynte å jobbe der. De er klar over at det ikke er lov å røke inne, men det hjelper ikke. Hva skal jeg gjøre? Har en ekkel følelse inni meg at jeg skader barnet når jeg er på jobb er forferdelig når jeg ikke kan velge selv. bør jeg sykemeldes. hva mener du?

Svar:
Du har helt klart retten på din side, og bør snarest mulig ta det opp med arbeidsgiver. Jeg vil råde deg til å ta konakt med Arbeids tilsynet direkte ( telefon: 81548222) for å få hjelp til hvordan du best skal håndtere saken. Slik jeg forstår deg må nok denne saken løftes på riktig nivå.
(Dette er egentlig en jobb for verneombudet på din arbeidsplass om det finnes.)
Du er beskyttet av Tobakkskadeloven, og har krav på røykfri arbeidsplass. Ikke gjør røykerenes problem til ditt!
Ta ansvar for din egen helse og barnet du bærer, og vær gald for muligheten til røyfri arbeids plass.
Lykke til!
Hilsen Monica.