Spørsmål:
Hei! Vi jobber for FN i Nepal. Jeg har termin midt i juni og har tenkt meg hjem for å føde. Hvordan går vi frem overfor det norske helsesystemet? Vanligvis har vi bostedsadresse i Oslo. Kontakter jeg det legesenteret jeg soknet til da vi bodde i Oslo? Bør jeg velge sykehus før jeg reiser hjem (ca. seks uker før termin)? Håper du kan gi meg noen råd. Mvh Elisabeth

Svar:
Svar: Det høres spennende ut å bo i Nepal, men jeg forstår godt at du vil hjem for å føde. Det vanlige er å ”melde inn” gravide i ca. 28 uke til fødeavdelingen der de skal føde. Det gjøres av jordmor/legen kvinnen ha gått til kontroll hos. I Norge brukes et helsekort for gravide. En liten del (midtre del) av kortet sendes fødeavdelingen. Her står det en del opplysninger om bl.a. navn og alder på mor og far, sivilstand, yrke, statsborgerskap, tidligere svangerskap, aktuelt svangerskap, tidligere sykdommer og enda litt mer. Du har sikkert gått til svangerskapskontroll der du bor. Om du f.eks sender en kopi av dette til det legesenteret/ jordmor ved den helsestasjonen du skal bruke og ber om at dette videresende til fødeavdelingen der du skal føde, er du sikret plass. Fra du kommer hjem til fødselen starter trenger du også oppfølging. Det vil være praktisk for deg om dette kan skje på samme sted som du nå henvender deg. Kanskje har du noen i familien som kan være behjelpelig med å sjekke det opp.
Lykke til ! Hilsen Monica.