Spørsmål:
Hei. Uff, er i en vanskelig situasjon nå. Er gravid,2 mnd. og 2 uker på vei. Og mange i min og barnefarens fam. prøver å påvirke meg til å ta abort. Dette gjør jeg IKKE, og i den forb. lurer jeg på hva slags rettigheter osv. fra trygdek, jeg har? Skal bo hos mamma nå i sommer.
Hilsen fortvilet jente.

Svar:
Svar: Kjære deg! Det er ikke enkelt å være i en vanskelig situasjon med mye press fra flere kanter. Jeg vil råde deg til å ta kontakt med e jordmor så fort som mulig slik at du kan få dele tankene dine med en utenforstående. Hun vil også kunne fortelle deg hva du kan få av økonomisk hjelp. Om du ikke finner en jordmor der du bor kan du også henvende deg direkte til ditt lokale trygdekontor og få hjelp der. Det ytes til en viss grad forskjellig hjelp og støtte ut fra behov og situasjon som kvinner er i.
Håper du treffer noen hyggelige mennesker! Hilsen Monica.