Spørsmål:
Hei jeg jobber i ambulansetjenesten og har derfor mange tunge løft og til tider med oppdrag med en viss risiko. Noen gravide hos oss går rett ut i sykemelding og noen andre jobber så lenge de kan komme seg inn i uniformen. Men det jeg lurer på er hvordan du stiller deg i forhold til dette?

Svar:
Kvinner må selv finne ut av hva de føler seg komfortable med når de har valgmuligheter.
De første ukene ligger fosteret godt beskyttet nede i det lille bekken.
I forhold til fysisk aktivitet pleier vi å si at kvinner kan fortsette med det de er vant med å gjøre, men ikke sartet med en ny, - iallefall ikke om den er krevende.
Om det betyr mye for deg å gå på jobb, være i et fellesskap o.s.v. kan det også være med å påvike avgjørelsen du evt. vil ta. Har du en mulighet for andre arbeidsoppgaver kan det også vær et godt alternativ nå. Snakk med arbeidsgiver og let etter muligheter.
Lykke til med valget!
Hilsen Monica.