Spørsmål:
Jeg er gravid i 12uke nå, og dette var langt ifra planlagt. Er fortsatt ikke så mange som vet at jeg er gravid (ikke engang faren), bortsett fra noen nære venner. Prøver hver dag å samle mot til å si det hjemme. har ikke lyst til at faren til barnet skal ha noe med oss å gjøre, men vet at jeg kommer til å få et veldig press utenfra om å si hvem det er. Kan noen tvinge meg til å si det? vet med sikkerthet at det er til det beste for alle parter at han ikke er involvert.

Svar:
Svar: Kjære deg! Av og til blir det ikke som man hadde tenkt. Jeg forstår at dette er vanskelig. I din situasjon er det ingen som kan tvinge deg til noe som helst, ikke engang til å oppgi hvem som er barnets far.
Men, du MÅ tenke på er om det er riktig av deg å frata barnet retten til å ha en far/vite hvem som er far. Barnet vil også gå glipp av det økonomiske bidraget fra far og farsarven.
Bestemmer du deg for å ikke si noe, har du likevel lang tid på deg til barnet kommer. Kvinner før deg har erfart at mye kan endre seg underveis.
Av og til kan det være lurt å diskutere vanskelige saker med helt utenforstående mennesker. Søk råd der du tror du kan få hjelp.
Lykke til videre og med viktige avgjørelser.
Hilsen Monica.