Spørsmål:
Heisann! Eg er 23 veke på veg og jobbar som restaurantsjef. Eg har den siste tida vert plaga med at eg har vondt i ryggen. Har begynt å prøve å ta litt øvelsar, men når eg allerede har gått ein heil dag på jobb og slitt ut ryggen er det veldig tungt og vondt å ta øvelsane. Lurte på om det er skadelig i ettertid for ryggen, om eg vil vere plaga med dette etter svangerskapet dersom eg ikkje roar ned jobbinga? Elles er eg i fin form, og kan veldig gjerne tenke meg å jobbe så mykje som mulig... :)

Svar:
Det er ikke uvanlig med vondt i ryggen i svangerskapet. Når man i tillegg har en jobb som du har med mye tråkking i løpet av dagen er det ikke rart du merker dette.
Jeg vil råde deg til å være nøye med sko og IKKE tenke på hvordan de ser ut akkurat nå. Du bør også bytte sko i løpet av dagen.
Gi deg en mulighet til å hvile i lunsjen, sette bena høyt hver gang du sitter ned og ellers tenke på hvordan du belaster kroppen.
Denne type ryggvondt er ikke skadelig for deg senere i livet.
Symptomgivende bekkenløsning som noen  får kan være plagsom også etter fødsel, men forsvinner igjen hos de fleste.
Hilsen Monica.