Spørsmål:
hei jeg har termien 11september.. jeg har mye vont i magen, nå jeg sover våkner jeg hver gang jeg snur meg akkurat som at noen slår meg i magen..Har også mye falske rier, har bekkenløsning men dette er andre smerter, lurer på hva det kan være, å om det kan være noe farlig jeg har en sønn fra før å hadde det ike slikt sist jeg gikk gravid.. mvh Yvonne

Svar:
Jeg oppfordrer alltid kvinner med ubehag/smerter til å kjenne på livmoren når smertene kommer. Legg en flat hånd øverst på livmoren og kjenn om den føles ordentlig stram/hard eller vanlig myk. Er livmoren fortsatt myk mens ubehaget/smerten pågår er det ikke direkte relatert til en livmorsammentrekning.
Kynnere kan nemlig være smertefulle. Det forbauser mange.
Det er mer vanlig med kynnere i andre svangerskap. Om smertene nå er knyttet til en sammentrekning har du kanskje svaret.
Men, - alt ubehag/smerter i mageregionen må nødvendigvis ikke være knyttet til svangerskap.
Jeg vil råde deg til å ta det opp med jordmor/fastlegen for sikkerhets skyld.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.