Spørsmål:
Jeg er nå i uke 36 og har de siste 2 dagene hatt veldig "mensen"-verk nede i ryggen og nedre del av magen, noe som jeg har hatt før i svangerskapet men ikke så sterkt eller så lenge, er det bekken-plager jeg har fått???

Svar:
Det er ganske vanlig med denne type ubehag som du beskriver mot slutten av graviditeten. Ofte kan magen kjennes stram eller hard ut når dette kommer, og da kan det være en muskelsammentrekning. Vi kaller det kynnere (falske rier) Det er ofte fleregangsgravide som har disse plagene, men det er ikke ukjent for føstegangs heller.
Om magen ikke blir hard i tilknytning til ubehaget er det også en normal variant. Kroppen gjør seg klar og det modnes. Det kan bl.a. oppleves som det ubehaget du beskriver.
Er du i tvil, eller de blir sterkere eller kommer takvis bør du ta det opp med jordmor/legen din evt. ta kontkat med føde avd.
Lykke til med de siste ukene.
Hilsen Monica.