Spørsmål:
hei. dette er mitt 3 svangerskap, termin 13.april! Har i løpet av dagen fått smerter i skamm-benet ved sitting og gåing. Er så usikker på om dette bør sjekkes, da mitt første barn holdt på å komme i uke 27. ble da innlagt og fikk stoppet riene!! Mvh Susann

Svar:
Smerter i symfysen (skambenet) som du beskriver forbindes med symtomgivende bekkenløsning. Det er ufarlig, men ubehagelig/smertefult.
Det er imidlertid fint at du er på vakt siden du fikk premature rier i i uke 27.
Det kan være en god regel at man alltid sjekker om livmoren er hard( med smerter som kommer og går takvis), når man kjenner annet ubehag som kan gi bekymring om for tidlig fødsel.
Er du fortsatt i tvil skal alltid jordmor/lege/fødeavd. kontaktes ved spørsmål om permatur fødsel.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.