Spørsmål:
heisann. har nå lenge vært litt tørr nedentil,noen ganger blir det veldig tørt spesielt på kvelden eller om jeg vasker meg med vann.var veldig sår i en periode også,fikk først canesten som ikke hjalp så gikk jeg på pencelin det hjalp heller ikke,tilslutt fikk jeg fucidin-hydrokortison salve,kremen gjorde at sårene ble bra,det svidde ikke,men har forsatt problemer med at det blir tørt. hva kan det være?????

Svar:
Det er vanskelig å gi deg et godt svar med så få opplysninger. Du forteller heller ikke om du er gravid, men jeg kan gi noen generelle råd.
Sår i underlivet skal undersøkes og tas bakteriologisk prøve fra. Det kan f.eks være herpes (viktig å vite når man er gravid).
Er man tørr eller sår bør man kun vaske seg èn gang i døgnet med dusj (ikke gni med vaskeklut og såpe).
Bruk vide klær, ikke trangtsittende bukse.
Ikke bruk truseinnlegg.
Sov uten underbukse.
Sitt med bena fra hverandre og sørg for god blod sirkulasjon.
Tenk positivt, det meste går over av seg selv etter en tid.
Prøv om du kan få "problemet" ut av hodet og ikke sjekk hele tiden om du er tørr.
Spør evt. legen din om en henvisning til hudlege om dette ikke gir seg.
Hilsen Monica.