Spørsmål:
Hei! Jeg mistet i høst min datter etter prematur fødsel. Det viste seg at jeg hadde en infeksjon. ( e-coli) Noen uker før fødselen fikk jeg veldig tørre øyne, men la ikke så veldig mye i dette. Nå er jeg grvid på nytt og e siste par dagene har jeg hatt tørre/sviende øyne igjen. Er dette et tegn på infeksjon, eller er det vanlig å slite med dette under graviditet? Trenger virkelig svar!

Svar:
Så trist å høre at du mistet datterne din.
Så bra at du er gravid igjen! Fortsår godt at du er på vakt nå.
Jeg kan ikke komme på om jeg har møtt kvinner som har være plaget med tørre ,sviende øyne i svangerskapet, bortsette fra de som bruker linser. Det er med andre ord ikke en vanlig plage.
Det er også ukjent for meg om det skulle henge sammen med en evt. infeksjon i kroppen.
Siden du opplevet dette forrige gang er det nartulig at du tar det opp med jordmor/fastelegen din.
Kanskje skal du sjekke blodprosenten/jernlager? Dersom du blødde litt rikelig ved fødsel kan det være en forklaring. Tette svangerskap der mor ikke får fylt opp igejn jernlager disponerer også for jenmangel.
Ønsker deg et fint svangerskap og håper alt går bra for deg.
Hilsen Monica.