Spørsmål:
Tror jeg har symfyseløsning og har hatt det i 2 mnd. Har 10 uker igjen av svangerskapet. Får så motstridende beskjeder fra fagfolk ( fysio, lege, kiropraktor) om hva jeg skal og ikke skal gjøre. Blir så forvirret. Livskvaliteten er veldig dårlig om dagen og jeg begynner å bli desperat. Har i tillegg et hovent underliv, spesielt på den ene siden og smerten går helt bak til halebeinet. Jeg er veldig fortvilet. kan man be om KS pga dette?

Svar:
Det er veldig forvirrende når man får flere og motstridende info. Du er dessverre ikke alene om det. Ofte er det slik at hver profesjon mener de vet best.
Den som eier plagene er ofte den som selv vet best hva som hjelper.
Ro og hvile sammen med bevegelse innenfor smertegrensen blir aldri feil.
I forhold til dine plager og keisersnitt vil jeg fraråde deg å gå videre med den tanken. Det er fantastisk hvordan plager kan forsvinne med fødsel. Kvinner tror det nesten ikke selv. Om du derimot skal være operert og "pasient" med sengeleie og smerter når barnet er kommet, ligger du dårligere an i forhold til bekkenplagene.
Ta godt vare på deg selv og let etter muligheter. Hygg deg med det du kan og ikke fokuser på begrensningene. Gi dagene innhold og tenk positivt.
Lykke til med innspurten.
Hilsen Monica.