Spørsmål:
Hei! Jeg er gravid i uke 33 og har hatt siden uke 20 kløe og svie i underlivet. Har tatt en del canesten kurer og vaginose kur. Men ingenting hjelper. Legen gjør ikke noe mer så her går jeg. Kan dette bli et problem under fødselen? Aner jo ikke hva det er, men er redd for at jeg kan gi babyen noe. Har hatt fast partner i ni år. Hilsen Anne

Svar:
Det er ingen grunn til å tro at dette kan påvirke barnet ditt eller fødselen, men jeg forstår at det kan være ubehagelig å gå med.
Jeg vil råde deg til å prøve vagitorier som inneholder melekesyrebakterier for å forsøke å opprettholde et surere miljø i skjeden. Det får du kjøpt på apoteket.
Tenk over ha du putter i munnen. Spis ren og frisk mat. Dropp gotteri og brus. Ikke bruk tettsittende benklær. Gå med f.eks med skjørt og ikke sitt med tette sammenkrøllede ben. Prøv å tenk at blodgjennomstrømningen i underlivet skal få flyte fritt. Det oppnår du ved å sitte godt plantet med begge rompeballer slapt på stolen med ryggen mot ryggstøtten, sprike med begge ben og riktig se litt karslig ut.
Håper det kan hjelpe deg. Lykke til videre!
Hilsen Monica.